Herfstwandelingen in Zweden
Hotagen, Vålådalen, Ramundberget en Malung
Het najaar 2012, van 5 tot 20 oktober ga ik samen met mijn zwager naar Zweden voor een avontuurlijke wandelvakantie. We vertrekken ’s morgens vroeg en zullen in twee dagen naar het Hotagen natuurreservaat rijden, een afstand van 2150 km. Het Hotagen natuurreservaat ligt in de Zweedse provincie Jämtlands län.
Het is al donker wanneer we de 2e lange dag rijden in Hotagens arriveren. We vinden een kampeer plekje aan het eind van een doodlopend weggetje aan de rand van een ravijn. Beneden stroomt de Storån-rivier. Morgen zullen we beginnen aan een trektocht van 35 km door het gebied.
Het Hotagen natuurreservaat is een groot gebied waar nog oerbos is overgebleven. Er zijn geen wandelpaden en is daardoor nauwelijks toegankelijk. Een route is te lopen via de wegbewijzering voor sneeuwscooter. Lager gelegen gebied is begroeid met bos maar het grootste gedeelte van het gebied bestaat uit bergen met kale vlakten.
Onze wandeling begint bij het Lakevattnet-meer in het zuiden waar een quad-pad van 10 kilometer ligt naar de berg-boerderij Almdalen.
Navigeer door deze reis via de onderstaande foto’s

Na onze 3-daagse wandeling door het Hotagen natuurreservaat rijden we zuidelijk naar het Vålådalen natuurreservaat. In een grote vallei ligt dit prachtige bosgebied omringt door bergen. Er is al de eerste sneeuw gevallen dit jaar wanneer we arriveren.
Het Vålådalen bergstation, een soort grote jeugdherberg, is het vertrekpunt voor wandelingen door het gebied. Het bergstation is gesloten maar we zien een man in zijn kantoor. Wij zijn erg benieuwt of we terecht kunnen voor de overnachtingen in de berghutten die we tijdens de trektocht langskomen. De man verteld dat de berghutten onbemand maar vrij toegankelijk zijn buiten het seizoen. Gelukkig want nu kunnen we met minder kilo’s bagage overtrekken en zijn we ’s avonds verzekerd van een mooie slaapplaats.

Na het wandelavontuur in Vålådalen hebben we afgelopen nacht op het plekje gekampeerd waar we al eerder twee nachten stonden nabij de Vålån-rivier. ’s Nachts is het flink gaan sneeuwen en kunnen daardoor vanaf onze kampeer plek nauwelijks op de doorgaande weg terugkomen. Gelukkig lukt het nadat we het bospad sneeuwvrij hebben gemaakt en rijden verder naar onze derde bestemming deze vakantie. Dit worden de bergen bij Tänndalen. Omdat het Vålådalen natuurreservaat redelijk buiten de grote doorgaande wegen van Zweden ligt moeten we eerst een lange afstand terug naar de E45 waarna we zuidelijk afzakken. Het gaat behoorlijk sneeuwen en daardoor ontstaan er gevaarlijke situaties op de weg.
Aangekomen in het wintersport plaatsje Ramundberget kunnen we geen geschikte kampeer plek vinden en moeten noodgedwongen op zoek naar een camping. In Tänndalen huren we een mooi vakantiehuisje (stuga). Tänndalen ligt 15 km verwijderd van de de Noorse grens.

Onze laatste trektocht deze vakantie is door de besneeuwde bergen vauit Ramundberget. We overnachten aan de Mittån-rivier. De volgende dag lopen we via de Stora Mittåkläppen berg terug naar de auto